اهداف و چشم انداز ها

استراتژي­هاي سازمان در زمينه دانایی

 

 

رديف

استراتژی سازمان

برنامه هاي عملياتي

1

تطبيق و توسعه منابع انساني (کارشناسان و متخصصين) با مأموريت سازمان

 

-    جذب، نگهداشت و حفظ نيروهاي انساني متناسب با مأموريت

-    ارتقاء، توانمندسازي و آموزش نيروي انساني مطابق با مأموريت سازمان

-    جذب و حفظ  متخصصين سر شناس و کارآمد در سطوح مختلف مديريتي و مشاوره از طريق:

-         تشکيل کميته ها و کارگروهاي تخصصي مشاوره اي در حوزه زيباسازي شهري

-    تشکيل شوراي عالي هنرمندان

 

2

توسعه و گسترش آموزش­ها تخصصي در حوزه زيباسازي

 

-    راه اندازي و برگزاري دوره هاي آموزشي در سطوح مختلف زيباسازي شهري برای عموم (پرسنل سازمان، شهروندان، مسئولین مناطق )                

-    آموزش به مناطق 12 گانه جهت پياده­سازي مؤثرتر الگوها و استانداردهاي تدوين شده  سازمان  در شهر

-    تشکيل کميته­هاي تخصصي آموزش و فرهنگ سازي شهروندان در حوزه زيباسازي شهري

-    برگزاري همایش های تخصصي زیباسازی

-    آموزش به سازمان هاي مردم نهاد

 

 

 

 

استراتژي­هاي سازمان در زمينه مشارکت و ارتباطات

 

رديف

استراتژی سازمان

نمونه­ي اقدامات و برنامه هاي عملياتي

1

گسترش ارتباطات و تعاملات با شهروندان

-    دخيل نمودن سلايق و نظرات شهروندان در طراحي و اجراي پروژه هاي زيباسازي شهري از طريق انجام نظرسنجي (از طريق سايت، فرم هاي الکترونيکي و ...)

-         تشکيل کميته­هاي تخصصي آموزش و فرهنگ­سازي شهروندان در حوزه زيباسازي شهري

-    آگاهي از نظرات و پيشنهادات شهروندان

2

ايجاد شبکه هنرمندان و متخصصان و NGO مرتبط با زيباسازي شهري

-         شناسايي هنرمندان و متخصصان داخلي و هنرمندان و متخصصان برجسته منطقه با رعايت تنوع در تخصص هاي مورد نياز در حوزه زيباسازي (با ترکيبي بين رشته اي متشکل از هنرمندان، روانشناسان، جامعه شناسان و ...)

-         راه اندازی اولیه شبکه هنرمندان

-    برون­سپاري پروژه­ها و طرح­هاي نوآورانه به مراکز علمي و پژوهشي و همچنين هنرمندان

-         برقراري ارتباطات و تعاملات گسترده با کشورهاي منطقه از طريق شبکه ايجاد شده

-    بسترسازي جهت تشکيل سازمان مردم نهاد از طريق:

§         تسهيل در تشکيل سازمان هاي مردم نهاد

§         مساعدت مالي

§         مساعدت­هاي غير مالي از قبيل در اختيار قراردادن فضا و امکانات

§         کمک در تدوين آيين­نامه ها و برنامه­هاي ايشان

-    همسویی با معاونت شهرسازی و معماری در راستای طرح جامع و تفصیلی

-    ارتباط با مراکز نظام مهندسی استان البرز

 


 

استراتژي­هايي در زمينه نظارت

رديف

استراتژی سازمان

نمونه ي اقدامات و برنامه هاي عملياتي

1

تقويت جايگاه نظارتي و نقش سياست­گذاري سازمان در فعاليت­هاي زيباسازي شهري

-         بازنگري و اصلاح قوانين ناکارآمد و قديمي مرتبط با زيباسازي شهر

-         استانداردسازي فعاليت هاي زيباسازي شهري از قبيل نقاشي ها و طرح هاي هنري

-    تدوين نظام ارزيابي و رتبه بندي جامع پيمانکاران و هنرمندان حوزه زيباسازي شهري

-       نظارت بر حسن اجرای ضوابط و آئین نامه های در دست مناطق

-    تطبيق فرايندها و ساختار سازماني متناسب با جايگاه نظارتي و سياست­گذاري سازمان از طريق:

§         اصلاح ساختار سازماني مطابق با مأموريت سازمان

§         باز مهندسي فعاليت­ها و وظايف سازمان با رويکرد فرايند محور و با توجه به مأموريت سازمان

2

توسعه کاربري تکنولوژي هاي جديد به ويژه فن آوري هاي نو و ديجيتال در نظارت و ارزیابی

-    استفاده از تکنولوژي­هاي جديد در نظارت و ارزيابي ها (به عنوان مثال RFID، دوربين هاي کنترلي و ...)

و ...

 

 

استراتژي هاي در زمينه اجراء

 


رديف

استراتژی سازمان

نمونه ي اقدامات و برنامه هاي عملياتي

1

ساماندهی تبلیغات محیطی

-    شناسايي نقاط و فضاهاي تبليغات محيطي زائد در شهر

-    شناسايي روش هاي جايگزين پايدار تبليغاتي

-    تدوين و اجراي طرح جامع پيرايش شهر کرج شامل نيازسنجي و تدوين اصول، ضوابط و برنامه ها به منظور کاهش مصاديق مغاير با استانداردهاي زيباسازي شهري (به ويژه تبليغات اصناف)

-    همکاری متقابل با مجامع امور صنفی در جهت پیشبرد ساماندهی صنوف

-    برون سپاری ساماندهی صنوف به بخش خصوصی در جهت اصلاح و پیرایش سیما و منظر شهری

-    تهیه اطلس تبلیغاتی شهری با توجه به نیاز منطقه وشهر

-    استفاده از تکنولوژي­هاي جديد در تبليغات تجاري و صنوف

 

2

طراحي، اجرا و ساماندهی پروژه های زيباسازي در شهر کرج

-         شناسايي نقاط کليدي شهر کرج جهت اجراي طرح هاي زیباسازی

-         اجرایی کردن حداقل 10 پروژه استخراج شده  از طرح جامع مبلمان و نورپردازی شهر کرج به صورت موضعی

-         الگوبرداري از استانداردهاي زيباسازي ديگر کشورها و بومي سازي اين الگوها

-                                      ساماندهی وضعیت موجود مکانی مبلمان شهری

-                                      بهسازی فضاهای شهری

-                                     ساخت المان هویت شهر کرج

-                                     ایجاد پنج مبادی ورودی شهر در جهت هویت بخشی

-                                      بهسازی و مرمت آبنماهای موجود و ایجاد آبنماهای جدید متناسب با بافت محلات

3

تمرکز و تأکيد بر تهيه و اجراي طرح هاي هنرهاي عمومي شهري

-    بازنگري در طرح هاي هنري با رويکرد هنرهاي عمومي شهري

-         دخيل نمودن نظرات شهروندان در اجراي طرح هاي هنرهاي شهري

-         هدفمندی موضوعات نقاشی دیواری

-    اجراي (به نمايش گذاشتن) پايلوت (ماکت) طرح ها قبل از پياده سازي

-         جانمایی مجسمه های شهری با کارکرد محلی، منطقه ای شهری

-         اجرای حداقل 1 تا 2 مورد نقاشی دیواری در هر منطقه

-         برگزاری فراخوان در جهت سرزندگی و معنا بخشی به فضاهای شهری

-         آذین بندی شهر در مناسبات مختلف مذهبی و آئینی

 

4

تمرکز بر تهيه و اجراي طرح هاي ماندگار در حوزه هنرهاي شهري

-       استفاده از احجام ثابت به جاي احجام موقت

-       محله محوری و ایجاد المان های هویتی به فراخور هر محله

-       ایجاد گذر هنر

-       باززنده سازی مکانهای تاریخی شهری ( قلعه صمصام، کاروانسرای شاه عباسی، پل تاریخی و حاشیه آن)

-       نصب پرچم های ملی در جهت هویت دهی به فضاهای شهر

5

تمرکز بر پياده به جاي سواره در زيباسازي شهري

-    تمرکز بر تبليغات پياده به جاي سواره

-    توسعه قلمرو پياده

 

6

طراحی مناسب ساختمانهای شاخص در شهر در جهت معنا بخشی و بازآفرینی هویت

-         ساخت مکان مناسب برای سازمان  (معرف هویت زیباسازی شهر)

 

7

ایجاد امنیت در فضاهای شهری

-         نورپردازی تقاطعات غیر هم سطح پل های عابر و فضاهای مکث و پنهان

-         کاهش فضاهاي بي دفاع شهري (خرده فضاهاي متعلق به قلمرو پياده)

8

توسعه پایدار در زیباسازی شهری

-    استفاده از انرژي هاي نو وتجديدپذير (به عنوان مثال لامپ هاي LED و SOLAR)

-   استفاده از روش Green Wall و Roof Garden در ساختمانها و بدنه های شهری

 

 

استراتژي ها در زمينه پروژه های مطالعاتی- زيباسازي

 

رديف

استراتژی سازمان

نمونه ي اقدامات و برنامه هاي عملياتي

1

انجام مطالعات و پژوهش‌هاي راهبردي سازمان زيباسازي شهرداري کرج

-       شناسايي و اولويت‌بندي نيازهاي علمي سازمان زيباسازي و تبديل آن به پروژه‌هاي مطالعاتي و پژوهشي چاپ و انتشار و اطلاع‌رساني مستمر نتايج مطالعات،

پژوهش‌ها و برنامه‌هاي زيباسازي شهرداري کرج؛

-       تهيه و ابلاغ استاندارها و دستورالعمل‌‌هاي مطالعاتي و پژوهشي سازمان زيباسازي شهرداري کرج؛

-       ترجمه و تأليف متون و نشر مستمر ادبيات دانش و علوم زيباسازي شهري؛

2

برنامه‌ريزي و توسعه واحد‌هاي تحقيق و توسعه در سازمان زيباسازي شهرداري کرج؛

 


- ايجاد کميته‌ها و کارگروه‌هاي مطالعاتي سازمان زيباسازي شهرداري کرج؛

-  بهره گیری از دانشگاههای بومی شهر  و حمایت از پایان نامه های دانشجویی

-  ايجاد کتابخانه، مرکز اسناد و اطلاع‌رساني

-  ایجاد نشریه تخصصی سازمان

-  استفاده از تجارب کلانشهرها

-  راه­اندازي مرکز مطالعات و پژوهش هاي تخصصي زيباسازي شهري (ايراني-اسلامي) از طريق:

§                  تدوين اساسنامه و آيين نامه هاي لازم و اخذ از مراجع ذي صلاح جهت راه اندازي مرکز

§         جذب نيروي انساني متخصص موردنياز متناسب با مأموريت مرکز

3

برنامه ریزی در جهت تهیه و ابلاغ دستور العمل های اقدامات مطالعاتی و پژوهشی

- تهيه و ابلاغ تعرفه‌ها و دستورالعمل‌هاي تعيين حق‌الزحمه خدمات کارشناسي، حق‌التدريس و حق‌الجلسه‌هاي مطالعاتي، پژوهشي و آموزشي سازمان زيباسازي شهرداري کرج؛

- تهيه و ابلاغ تعرفه‌‌ها و دستورالعمل‌‌هاي تعيين قيمت کليه فعاليت‌ها و خدمات پيمانکاري- مشاوره‌اي مطالعاتي و پژوهشي سازمان زيباسازي شهرداري کرج؛

- تهيه و ابلاغ شاخص‌ها و دستورالعمل‌ها و رتبه‌بندي و تعيين صلاحيت مشاورين طرف قرارداد خدمات مطالعاتي، پژوهشي و آموزشي سازمان زيباسازي ‌شهرداري کرج؛